Co je EIA?
EIA (Environmental Impact Assesment) je procedurou, v níž má být opatřen objektivní odborný podklad pro vydání následných rozhodnutí o odsouhlasení navrhovaných záměrů. Nazývá se "projektová EIA" neboť posuzované záměry se týkají staveb, technologií a činností. Některé druhy záměrů jsou projednávané fakultativně, tedy teprve po provedení zjišťovacího řízení se rozhodne, zda u nich je nutné posudek (tedy ten odborný podklad) pro další rozhodování zpracovat. U jiných je ovšem třeba zpracovat posudek vždy. Tyto druhy záměrů jsou uvedeny v tabulce, která je v příloze č. 1 k zákonu č. 100/2001 Sb. (dále jen zákon) o posuzování vlivů na životní prostředí spolu s limitními (většinou kapacitními) hodnotami. Zákon se týká jak projektové EIA, tak strategické EIA zvané SEA (o té viz dále).
Posudek se zpracovává i při změnách záměrů uvedených v příloze č.1 zákona za daných podmínek, které jsou následující:
- zvýšení kapacity o 25% a více
- výrazná změna technologie, řízení provozu nebo způsob užívání
- překročení limitních hodnot uvedených v tabulce přílohy č. 1 zákona po uvedené změně
- prodloužení platnosti stanoviska EIA u daného záměru
- vždy při stanovení nutnosti posudku ve fázi zjišťovacího řízení
Za jistých okolností nemusí procedura proběhnout. Rozhoduje o tom vláda v jistých výjimečných situacích, jako jsou stavy nouze, ohrožení či války, dále při plnění mezinárodních smluv, zavazujících ČR a také když záměr slouží k odvrácení či zmírnění důsledků nepředvídatelné události, ohrožující zdraví, bezpečnost, majetek či životní prostředí.
Průběh procedury EIA
Celá procedura je složena z několika postupných fází:
1) Předběžné pojednání
- provádí oznamovatel záměru
- příslušné úřady (MŽP nebo krajský úřad) mají povinnost záměr projednat
- mohou také ve své kompetenci doporučit projednání s jinými orgány
2) Oznámení záměru
- předkládá oznamovatel záměru
- obdrží ho příslušný úřad, tedy MŽP nebo krajský úřad
- musí mít náležitosti podle přílohy č. 3 zákona (údaje o vstupech a výstupech do ŽP, údaje o stávajícím stavu ŽP v dotčeném území, případně porovnání variant)
- rozešle se dotčeným úřadům a územním samosprávným celkům do 10ti pracovních dní, pak je zveřejněno
- každý může do 20ti dní od zveřejnění zaslat písemné vyjádření
- oznámení již může mít náležitosti dokumentace podle přílohy č. 4 zákona (lhůta k vyjádření pak prodloužena o 15 dní)
3) Zjišťovací řízení
- upřesnění zadání pro podrobnou dokumentaci vlivů
- u fakultativně projednávaných záměrů rozhodnutí o (ne)provedení dalšího posuzování
- končí 35 dní od zveřejnění oznámení (když má již náležitosti dokumentace, prodlouženo na 45 dní
- je vyhotoven písemný závěr, zaslán dotčeným úřadům a územním samosprávným celkům a zveřejněn
- když má již náležitosti dokumentace (a není žádné nesouhlasné vyjádření), může být oznámení považováno za hotovou dokumentaci
4) Zpracování dokumentace
- zajišťuje oznamovatel v písemné i elektronické podobě
- musí splňovat náležitosti přílohy č. 4 zákona (vstupy a výstupy do ŽP, stav ŽP v dotčeném území, vlivy na obyvatelstvo, případě porovnání variant záměrů)
- do 10ti pracovních dní od obdržení příslušným úřadem rozeslána dotčeným úřadům a územním samosprávným celkům a zveřejněna na internetu
- každý se může do 30ti dní od zveřejnění vyjádřit u příslušného úřadu
- při zjištění nedostatku příslušným úřadem do 40ti dní od zveřejnění vrácení k nápravě či doplnění, jinak ve stejné lhůtě i s připomínkami předání zpracovateli posudku
5) Zpracování vlastního odborného posudku
- zpracovatel zpracuje do 60ti dní od obdržení podkladů a dokumentace spolu se všemi vyjádřeními, v odůvodněných případech do 90ti dní
- zpracovatel může dokumentaci vrátit úřadům s návrhem na přepracování či doplnění, sám k tomu nemá kompetenci
- zpracovatel posudek zasílá úřadu, ten do 10tu pracovních dní zasílá dotčeným úřadům a samosprávám a zveřejňuje jej
- při nesplnění náležitostí podle zákona do 10ti dní vrácení zpracovateli na přepracování
- každý se může písemně vyjádřit do 30ti dní od zveřejnění, v případě nesouhlasných vyjádření v této lhůtě možnost veřejného projednání posudku i dokumentace
6) Závěrečné stanovisko EIA
- návrh závěrečného stanoviska zpracuje zpracovatel na základě písemných vyjádření
- návrh zašle do 10ti dní od uplynutí lhůty k vyjadřování úřadu
- na základě všech výsledků úřad vydává závěrečné stanovisko EIA do 30ti dní od uplynutí připomínkovací lhůty, do 7mi dní zasílá stanovisko oznamovateli, dotčeným úřadům, samosprávám a zveřejňuje je a to i na internetu
- slouží jako odborný podklad pro další rozhodování a platí další 2 roky
- bez velkých změn záměru je možné ho prodloužit o další 2 roky
- je nezbytně nutné k vydání dalších rozhodnutí či opatření pro provedení záměru
- na celou proceduru se nevztahuje správní řád!!!!!